Operation Food Freedom

Meest gestelde vragen


Wat is de relatie tussen Operation Food Freedom en Local2Local?
Operation Food Freedom is een initiatief van Local2Local en hun boeren.

Local2Local is een voedselonderneming die werkt aan eerlijke, regionale en regeneratieve voedselsystemen, door middel van intensieve samenwerking. Local2Local is actief in 5 provincies: Utrecht (Krommerijnstreek en Heuvelrug), Gelderland (incl. West Betuwe), Flevoland, Metropoolregio Amsterdam, Noord-Holland, in partnership met bestaande korte keteninitiatieven en daarmee ruim 450 boeren, verenigd in Korte Keten Collectief Nederland.

Hoe kunnen jullie een abonnement tegen een vaste lage prijs aanbieden?
De prijs wijzigt niet, alleen het aanbod op basis van prijsschommelingen, het seizoen en de beschikbaarheid. Goedkoper dan in de supermarkten.

Ik mis vlees in jullie pakket. Klopt dat?
In het huidige aanbod zit momenteel (nog) geen vlees. Het zou mooi zijn als we het aanbod in de toekomst daarmee zouden kunnen uitbreiden. Dit is absoluut mogelijk als het aantal deelnemers verder groeit.

Hoe betalen jullie de producenten?
In deze webshop betaal je voor vier weken vooruit. Deze betalingen worden vervolgens door Local2local gebruikt om direct in te kopen bij de boeren. De producenten krijgen hun vraagprijs rechtstreeks van Local2Local. Local2local heeft ervoor gekozen om de weekprijs gelijk te houden en alleen het aanbod te wijzigen (a.h.v. prijsschommelingen, beschikbaarheid en seizoen). Zo hebben de boeren geen handelsrisico en voorkomen wij problemen voor jouw portemonnee.

Krijgt de boer wel een eerlijke prijs?
Local2Local betaalt de prijs die de boer vraagt. Doordat er geen inkoop- en ketenkosten worden gerekend en maar zeer minimale handelingskosten, zoals administratie- en vervoerskosten, kunnen we de kosten voor de klant laag houden. In deze opstartfase werken we met boeren uit Flevoland (de 'achtertuin' van Amsterdam) om de kosten zo laag mogelijk te houden (dit is namelijk al een goed geoliede keten, qua aanbod en logistiek). Als het succes zich doorzet, kunnen wij de afstand tussen de HUB en de boeren verder verkorten en deze aansluiten op Operation Food Freedom. Hoe dichterbij, hoe beter.

Wat zijn eerlijke producten? Zijn alle producten biologisch?
De eerlijkheid van de producten zit hem in de transparantie die de deelnemende boeren laten zien aan Local2Local. 'Biologisch' betekent bijvoorbeeld niet altijd dat gewassen onbespoten zijn. De samenwerking tussen Local2local en de boeren bestaat al jaren en er wordt zo eerlijk mogelijk gewerkt vanuit de situatie van de boeren. Er is een hoog niveau aan kennis, ervaring en goodwill. Er zijn deelnemende boeren die regulier telen en in transitie zijn naar biologisch telen, maar ook boeren die al volledig biologisch telen en boeren die 100% natuurinclusief werken. De geleverde producten komen dus voort uit verschillende manieren van teelt.

Kun je een maand meedoen? Of zit je er voor een jaar aan vast?
Je abonneert je steeds per 4 weken. Het abonnement loopt gewoon af als je het zelf niet verlengt.

Als ik mee wil doen, moet ik dan alle gegevens invullen?
Ja, om een abonnement af te sluiten zijn er verplichte velden zoals naam, e-mailadres, woonadres en telefoonnummer om een account op deze shop aan te maken en af te kunnen rekenen. We kunnen je dan ook bereiken voor de (geautomatiseerde) leveringsinformatie.

Er is geen Operation Food Freedom in mijn woonplaats, kan ik dan wel meedoen?
Je kunt dan wellicht zelf een Operation Food Freedom-hub (helpen) starten. Meld je aan als Food Hero, dan nemen wij de mogelijkheden met je door.

Ik wil graag meedoen, maar die hoeveelheid groenten, fruit (en eieren) per week is wel veel voor ons, hoe los ik dat op?
Er zijn wellicht mensen in jouw omgeving waarmee je de leveringen kunt delen. Vraag bijvoorbeeld familie, vrienden, buren of zelfs collega’s.

Ik heb een abonnement, maar ik wil een week overslaan. Hoe werkt dat?
Dat is simpel. Als je inlogt in jouw account en naar jouw beheeromgeving gaat, dan kun je in het onderdeel 'Abonnementen' de datums van je leveringen aanpassen. Het enige waar je op moet letten is dat je de aanpassing op tijd doet, altijd vóór elke donderdag 10:00 uur (als je de levering op de woensdag daarop wilt overslaan). Als je ondersteuning nodigt heb, dan kun je contact met ons opnemen via het contactformulier hiernaast.

Wat leuk dat je contact met ons zoekt!

Stel je vraag via [email protected] en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op of scroll even naar boven en ontdek de meest gestelde vragen.

Toegevoegd aan winkelwagen

Wil je verder winkelen of ben je klaar en wil je bestellen?

Vers en gezond eten moet voor iedereen toegankelijk zijn
 

© 2024 Operation Food Freedom - powered by Local2local · Algemene voorwaarden · Privacyverklaring · Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW